Holland op zijn breedst.

Brug

In dit ontwerp wordt alles ingezet om de Zuiderzeepolders het Moment te geven dat hun hoofdstraat -de A6- verdient.

Voor Almere maakt de brug, die met een hoogte van 80 meter haaks op de toekomstige skyline staat, niet alleen de ruimte van het IJmeer beleefbaar, maar geeft de stad ook identiteit.

De brug is ontworpen met het idee om een moment te creëren dat ons niet alleen fysiek, maar ook innerlijk verheft.

Het gevoel, boven het landschap uitgetild te worden, waarbij het land en de zee aan je voeten gelegd worden, brengt je tot rust: de wereld is er voor jou en niet andersom.

Op een plaats waar vele mensen ontelbare uren van hun leven verslijten, doelloos in de file, is er nu de mogelijkheid je te oriënteren, Almere en de polders te overzien, of Amsterdam te zien liggen. Daarna kun je doelbewust je reis vervolgen.

De techniek van de opbouw van de brug is overeenkomstig met die van een zeilschip.

De masten zijn ronde stalen buisprofielen die door staalkabels gestabiliseerd worden. De detaillering verwijst naar grote, zeewaardige zeilschepen.

Auto’s

Het bestaande wegdek laat ruimte voor 2×5 rijstroken, waarbij in het midden 2 meter vrijgehouden wordt voor de constructie van de bovenbouw.

De uitbreiding van de A6 met 2×2 rijbanen wordt in dit ontwerp geintegreerd. Vier rijstroken tegen het midden van de weg verheffen zich tot een hoogte van ca 30 meter boven het water. Deze vier middenstroken zijn in principe alleen bedoelt voor personenauto’s, maximum snelheid 80 km/u.

De pilaren zijn van gekleurd beton. Het betonnen wegdek is tegelijk de drukzone van een geintegreerd draagsysteem, waarvan een stalen frame de trekzone vormt.

Het wegdek is enigszins bollend, zodat het uitzicht vanuit de auto zo groot mogelijk wordt.

Fietsers

De fietsroute is louter recreatief, en met name voor sporters. Vanuit het recreatiegebied kom je via een tunnel in het centrale punt, een open ruimte ingegraven in het talud, tussen de twee weghelften van de A6. Hier begint een pittige klim, waar je anders voor naar Limburg moet, in Nederland. Het hoogste punt ligt op ca. 45 meter boven het wateropppervlak.

Omdat de snelheden bij het afdalen kunnen oplopen tot 80 km/u, zijn er een aantal voorzieningen getroffen. Het wegdek is hol, als in een wielerbaan, om valpartijen bij hoge snelheden minder gevaarlijk te maken. Beneden is er een lange uitloop voordat er een scherpe bocht gemaakt moet worden.

Het wegdek is van gekleurd beton en vormt met de stalen hekken en de staalkabels die er onder lopen een geïntegreerd draagsysteem.

Wandelaars

De wandelroute is ook uitsluitend recreatief, en bedoeld voor kinderen en kwieke bejaarden. Steile gedeeltes worden getrapt uitgevoerd. Het hoogste punt bevind zich op ca. 60 meter, en geeft een magnifiek uitzicht van IJmuiden tot Lemmer.

Om de beleving te optimaliseren is de wandelbrug uitgevoerd als een dubbele helix, vier spiralen van staal, waartussen een roestvrij stalen gaas gespannen is. Het smalle looppad maakt zowel verticaal als horizontaal een ruimtelijke beleving van bijna 360 graden mogelijk.

Holland op zijn breedst

Begroting

Brug

Omdat de uitbreiding van de A6 en het Landmark in dit ontwerp geïntegreerd zijn, is er voor de opbouw op de bestaande brug een budget van ca. 55 miljoen euro beschikbaar.

Een ieder weet dat bij een overheids-aanbesteding ‘met de vork’ ingeschreven wordt.

Taakstellend stellen wij een precedent voor om dit voor de eerste maal in lange tijd te vermijden.

Dan is 55 miljoen euro ruim voldoende.

  • Project Info
  • Ontwerp: Prijsvraag 2008

  • Locatie: A6 Almere

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat